Giv dine grøntsager smag

Jeg husker det stadig, som var det i går. Den sødlige hørm, der til tider mødte os, når vi som børn væltede ind til middagsbordet efter en gang rundbold og fandt kogt blomkål eller rosenkål på aftenmenuen. Begge serveringer var et udtryk for maden i 70’erne, men også mad jeg for længst har forsøgt at lægge bag mig. Jeg tror faktisk ikke, jeg har rørt det i over 30 år.  Det eneste, jeg aldrig gør ved mine grøntsager, er nemlig at skamkoge dem (prøv lige at læse ordet 😊). Det ødelægger ikke kun råvarens intensitet, det hiver også smagen ud af grøntsagen.

I hverdagen spiser jeg rigtigt mange grøntsager råmarineret i en syrlig vinaigrette –  det vi også forstår ved en rå salat med en simpel olie/eddike dressing. Men jeg holder også meget af både at grille og stege, da det giver grøntsagerne kant og en helt unik smag. Stegning i olivenolie er nok min favorit, da jeg elsker smagen af stegeskorpe, bare husk at krydre godt med både havsalt og friskkværnet peber. Endnu mere vigtigt er det faktisk, at du steger ved høj varme. Ellers ender det nemt i en ”dampning” af grøntsager.  Det er dog vigtigt, du altid holder øje med grøntsagens struktur og sprødhed. Høj varme betyder kort tilberedning. Deri ligger nemlig en stor del af spiseoplevelsen.

Bagning er også sublimt til de fleste grøntsagstyper. Det giver en særlig sødme, og det er også en god måde at komme ex. lidt slatne rodfrugter til livs. Krydr godt med havsalt og friskkværnet peber, og suppler gerne med friskrevet citronskal, krydderurter eller birkes eller sesam. Det er med til at krydre grøntsagerne og løfte smagen.

Nedenfor får du tre nemme hverdagsopskrifter, hvor jeg marinerer, steger og griller 😊

Stegte blomkålsbuketter med citronstøv

Grillet spidskål med franske ærter

Marineret rødkål med tørret frugt

 

Husk du kan købe de dejligste økologiske koldpressede ekstra olivenolier, æblecidereddike og balsamicoer i min shop lige HER

God fornøjelse

Kærligst, Mette