Sunde snacks til hele familien

Skal vi ikke starte efterårsferien med at lave sunde snacks til hele familien? Og skulle vi så ikke bare vælge nogle af de nemme? Med mine fem favorit-snacks kommer du langt, både når du skal trylle en salat til aftensmaden, servere en snack til hjemmebio eller bare forføre gæsterne. Kig med her, hvordan jeg tryller sunde snacks til hele familien.

 

Kålbacon – den perfekte chips eller knas til sandwich, suppen eller salaten

Kålbacon minder mest af alt om sour cream & onion chips. De smager bare dobbelt så godt. Så du kan lige så godt starte med at lave en stor portion, for de får hurtigt ben at gå på. Det er vigtigt, du bruger usaltede cashewnødder, de har nemlig en mere intens og cremet smag. Da det er lidt tidligt på sæsonen for palmekål, kan det være svært at skaffe, men du kan sagtens bruge savojkål eller grønkål, bare husk at grønkål skal bage lidt mindre i ovnen pga. de lidt mere tynde blade. Den røgede paprika fås i alle større supermarkeder. God fornøjelse!

Krydrede bagte kikærter – forfør gæsterne til aperitiffen, brug dem i salaten eller picnickurven til skovturen

De bagte kikærter kan varrieres i mange smagsretninger, bare forsøg dig frem med dine krydderier. Det kan være røget paprika, gurkemeje, hvidløg og ramsløg. Bare husk at ærterne skal være helt kolde, før de bliver sprøde. Hvis du bruger kikærter fra dåse, skal de bage lidt mindre, da de er knap så intense som kikærter, du selv har lagt i blød og tilberedt. Prøv at tage en kikært ud undervejs og mærk efter. Nam nam….

Saltbagte mandler – gode at have med på farten, i salaten eller som en hverdags snack.

Jeg har altid saltbagte mandler på lager. Enten i denne variant – eller varianten hvor du lægger mandlerne i blød i en god tamari eller soya, inden du bager dem. De holder sig længe i et lufttæt glas og spreder glæde i både salater, som en snack efter træning eller som servering til en aftendrink. Husk de skal være helt afkølede, før du snacker dem. Så er de nemlig knasende sprøde.

Nordisk humus – til tapas, den lille sult eller i picnickurven. Lav dem med en porretop i stedet for ramsløg.

Den her humus slår alle andre versioner, jeg har prøvet, i gulvet. De ristede solsikkekerne og sødmen fra æblecidereddiken giver en både rund og fyldig aroma, server den til din tapas, i en sandwich eller som dip til grøntsagsstavene. Da ramsløg ikke er i sæson, kan du bruge toppen af en porre i stedet. Den holder sig på køl en lille uge i en lufttæt beholder, bare husk at bruge rene skeer, hver gang, du tager af beholderen.

Blomkålsbarbercue med karsedip – er du klar til at blive forført?

Så må der snackes! Og ovenikøbet i blomkål. Smagen er intens og fristende, og de små barbercue buketter er perfekte til den lille sult. Varier dippen med de urter, du har. Og husk at der stadig skal være bid i blomkålen, så den knaser.

 

Håber du får lyst til at lave sunde snacks til hele familien. Og rigtig god efterårsferie.

 

Kærligst, Mette